If you assume that the website is just about car wallpapers only, think again. The website features much more than car wallpapers, and this include a link to a full fledged car blog, posted by experts in the trade and information on the latest car shows scheduled (both under Car Mania), latest car related news from around the world.

09 februari 2013

Wie ben ik

Drentse Porsche specialist

Riemer Rispens was jaren lang de chef-monteur van Theo Jansen in De Wijk en deed daar zijn expertise voor het Duitse sportwagenmerk op. Sinds maart 2011 runt hij als eigen ondernemer in het Drentse Alteveer een gespecialiseerde Porsche garage onder de naam Porsche Service Rispens. “Ik ga elke dag fluitend naar mijn werk.”Onderhoud aan porsche

Een paard met kar ratelt op de keien. Een kleine dorpskroeg waar dorpsjeugd wat bij elkaar klit. Het aloude liedje van de al een paar duizend jaar geleden overleden Wim Sonneveld lijkt over Alteveer te gaan. Het staat bij het gros van de Nederlanders wellicht niet op het netvlies gebrand, maar voor vele Porsche-rijders is het Drentse lintdorpje met zijn dik 800 inwoners door de service die Riemer verleend inmiddels een bekend gegeven.

Riemer Rispens startte z’n zaak in maart 2011 en zette zijn specialisme voort dat hij bij Theo Jansen Sportscars had eigen gemaakt: het onderhouden en repareren van zowel lucht- als watergekoelde Porsches.

Porsche Onderhoud en onderdelenRispens (44) kreeg de liefde voor het autovak met de paplepel ingegoten. Zijn vader werkte bij een Saab-garage in Smilde. De familie Rispens woonde zelfs boven dat bedrijf en nadat hij de technische school had doorlopen, mocht hij aan de Zweedse auto’s uit Trollhättan gaan sleutelen. “Ik heb er jaren als monteur gewerkt,” vertelt Rispens. “Uiteindelijk verhuisde het bedrijf naar Assen. In de vrijgekomen zaak in Smilde waar ik nog steeds boven woonde vestigde zich een ondernemer die vanuit het pand exclusievere auto’s ging verkopen. Zijn naam was Theo Jansen.”
Voor Jansen verrichtte Rispens in zijn vrije tijd en in de weekends hand en spandiensten. “Autootjes wassen, een beetje poetsen, een oliebeurtje en een bougietje wisselen… Maar uiteindelijk ging dat op serieus werken lijken en groeiden de activiteiten van Theo Jansen behoorlijk. Waar hij tot dat moment af en toe eens een Corvette, E-Type of Porsches 924 of 944 verkocht, kwamen er steeds meer klanten voor een 911. Uiteindelijk vroeg Jansen me in 1986 of ik voor vast bij hem wilde komen werken. Dat heb ik toen gedaan. Ik heb het er 25 jaar lang uitstekend naar mijn zin gehad.”

Affiniteit
Heel veel affiniteit met het merk Porsche had Riemer Rispens toen nog niet, geeft hij nu toe. “Ik moest het wiel vaak opnieuw uitvinden. Maar al doende leer je, en ik heb ook veel geleerd van Porsche-specialist Volker Wisman die toen veel voor Theo Jansen werkte.”
Toen in 1988 Porsche monteur Riemer Rispenshet pand in Smilde tot op de grond toe afbrandde – inclusief alle persoonlijke bezittingen van de familie Rispens – verhuisde Theo Jansen noodgedwongen naar Zwolle. Rispens verhuisde mee. De faciliteiten waren praktisch nihil. Soms werden de auto’s letterlijk op een brug nagekeken; de brug achter de zaak aan de Van Karnebeekstraat. Af en toe gebruikte Rispens ook de werkplaats van Lambert Timmerman, die tot op de dag van vandaag is gespecialiseerd in de transaxles van Porsche en gevestigd is in… Alteveer. “Grappig dat je dan jaren later op min of meer dezelfde plek je eigen bedrijf hebt,” grijnst Rispens.
Na Zwolle verhuisde Jansen naar de Nooderkanaalweg in Koekange en later naar weer een nieuwe en grotere locatie aan Broekhuizen in De Wijk. Een omgebouwde boerderij bood ruimte aan wat ‘de grootste rietgedekte Porsche-showroom van Europa’ werd genoemd. Rispens verhuisde steeds mee. Zijn laatste werkplaats was voor hem een Walhalla. Drie bruggen, state of the art gereedschap. En veel werk ook. “Het was er prachtig. Daar heb ik ook geleerd om zo schoon mogelijk te werken. Je kon er van de vloer eten; Theo en Annelies Jansen stonden daar op. Nu is dat ook logisch. Zou jij het leuk vinden als ik met zwarte klauwen en vieze kleren in je Porsche stap? Nee toch?”

Uiteindelijk was na jaren hard werken de rek er in 2010 bij de familie Jansen een beetje uit. Besloten werd om te gaan ‘downsizen’ in Zwolle, een term waar Rispens nu om kan lachen maar toen niet. Want het betekende niet meer of minder dan dat de werkplaats met een veel kleinere organisatie overbodig werd en zijn functie verviel. “Uiteindelijk besloot ik Porsche service en onderhoud APKom het zelf te gaan doen. Want als je dit werk al zo lang doet, waarom dan niet op eigen risico. Ik ben in Alteveer gestart met medeneming van de klanten van Theo Jansen. Ik verwachtte dat de klanten die ik bij Theo Jansen Sportcars hebben leren kennen ook de weg naar Alteveer zouden kunnen vinden. En dat klopte. Bijna niemand heeft me laten vallen ook al moet je er een stukje verder voor rijden dan vroeger naar De Wijk. Sommige klanten gebruiken de reis naar mij toe om de auto eens lekker uit te laten. Dat is toch geen straf, met een Porsche.”

Pijnpuntjes
Met Riemer Rispens hebben Porsche-rijders een specialist die elk schroefje, boutje en moertje van de oudere en nieuwere modellen van Porsche uit eigen ervaring kent.Porsche service Riemer Rispens Alteveer
Rispens is in zijn goed geoutilleerde werkplaats ondertussen bezig met groot onderhoud aan een 964 met een intergalactische kilometerstand van bijna drie ton. Originele onderdelen liggen klaar voor montage. Een 996 GT3 staat te wachten, net als een Boxster. In principe is de techneut in staat om geblinddoekt aan de auto’s te werken. “Je kent precies de pijnpuntjes en weet die snel te repareren. Daarin verschil ik waarschijnlijk met grote dealers of bedrijven die geen affiniteit hebben met Porsche. Ik hoor wel eens dat daar gesleuteld wordt door mensen die jonger zijn dan de auto zelf en die heel goed zijn in het aflezen van storingen vanuit de computer. Ik probeer op basis van mijn ervaring het onderdeel altijd eerst te repareren in plaats van het gelijk te vervangen. Ook betaal je bij mij voor de tijd die het kostte in plaats van een vast bedrag voor een reparatie waarvan de dealer zegt dat het daar voor staat. Bij mij ben je dus niet alleen maar goedkoper uit vanwege mijn lagere werkplaatstarief.”
De service van Riemer Rispens gaat ver. En dat praat zich rond, zelfs voor de Wegenwacht is Alteveer bekend. “Laatst zat ik rond een uur of elf al klaar om naar bed te gaan toen een Wegenwachter belde. Hij had een pechgeval met een 997 en kwam er niet uit. Toen ben ik maar in mijn servicewagen gestapt en heb die mensen weer op weg geholpen. Het gaat te ver om te zeggen dat ik 24-uurs service heb, maar ik ga wel ver…”

  Tekst Rein de Ruiter  Fotografie Joost Franken